بیایید با بیماری های روانی و عصبی آشنا شویم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1402
بازدید : 626
نویسنده : محتوانویس اتاق خبر

 


بیماری های مغزی و عصبی همه عملکردهای بدن را مختل می کنند و نیاز به پیشگیری و درمان بیشتری دارند.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

احتمالاً با بیماری آلزایمر و پارکینسون آشنایی دارید. اما بسیاری از بیماری ها و اختلالات دیگر وجود دارند که بر مغز و توانایی آن در کنترل بدن تأثیر می گذارد. برخی از شایع ترین بیماری های تخریب کننده عصبی مزمن، پیش رونده یا تهدید کننده زندگی هستند، در حالی که برخی دیگر شرایط قابل کنترلی هستند که به بیمار اجازه می دهند زندگی عادی داشته باشند.


شایع ترین علت بیماری های مغزی و عصبی

هنگامی که مغز آسیب می بیند، می تواند بر بسیاری از عملکردهای بدن از جمله حافظه و حتی شخصیت شما تأثیر بگذارد. اختلالات مغزی شامل شرایط یا نقص هایی است که بر مغز شما تأثیر می گذارد. بیماری های شایع مغز و اعصاب ناشی از شرایط زیر است:

 

طبقه بندی اکثر بیماری های مغزی و عصبی

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب شامل انواع بیماری ها است که علائم و شدت آنها بسیار متفاوت است. در این مقاله به شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب می پردازیم. شایع ترین اختلالات مغزی و عصبی به چهار دسته تقسیم می شوند: آسیب مغزی، تومورهای مغزی، اختلالات عصبی و اختلالات روانی. در زیر ابتدا مقادیر شایع‌ترین بیماری‌های مغزی و عصبی، علائم و روش‌های درمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم. سپس در نهایت شامل بیماری های مغز و اعصاب می شود.


آسیب مغزی

آسیب های مغزی اغلب در اثر آسیب های ناگهانی ایجاد می شود. تروما می تواند به بافت مغز، نورون ها و اعصاب آسیب برساند. این آسیب بر توانایی مغز برای برقراری ارتباط با بقیه بدن تأثیر می گذارد. نمونه هایی از آسیب های مغزی عبارتند از:

هماتوم

لخته شدن خون

آسیب بافت مغز

ادم یا تورم مغزی در داخل جمجمه

سکته

نمونه هایی از علائم آسیب مغزی عبارتند از:

استفراغ

تهوع و استفراغ.

مشکل گفتاری

خونریزی از گوش

پیر شد

فلج

از دست دادن حافظه

این علائم می تواند پس از آسیب مغزی و یکی از اختلالات عصبی رایج که در زیر ذکر شده است رخ دهد:

 

فشار خون بالا

ضربان قلب پایین

اختلال در انعقاد خون

تنفس نامنظم

بسته به نوع آسیب، درمان ممکن است شامل دارو، توانبخشی یا جراحی مغز باشد. حدود نیمی از افرادی که آسیب های مغزی شدید دارند به جراحی برای برداشتن یا ترمیم بافت آسیب دیده یا کاهش فشار نیاز دارند. افرادی که آسیب مغزی خفیف دارند به هیچ وجه نمی توانند با دارو درمان شوند. بسیاری از افراد مبتلا به آسیب مغزی نیاز به توانبخشی دارند. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

تومور مغزی

گاهی اوقات تومورها در مغز ایجاد می شوند و می توانند بسیار خطرناک باشند. این تومورهای مغزی ثانویه یا متاستاتیک نامیده می شوند. تومورهای مغزی می توانند بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم باشند. پزشکان تومورهای مغزی را به عنوان درجه 1، 2، 3 یا 4 طبقه بندی می کنند. اعداد بالاتر نشان دهنده تومورهای خطی تهاجمی است. علت تومورهای مغزی تا حد زیادی ناشناخته است. آنها می توانند در افراد در هر سنی رخ دهند. علائم تومورهای مغزی به اندازه و محل تومور بستگی دارد. شایع ترین علائم تومور مغزی عبارتند از:

سردرد

تشنج

سوزش یا سوزش دست یا پا

کوسو

استفراغ

تغییر در شخصیت

مشکلات حرکتی یا تعادلی

تغییر در شنوایی، گفتار یا بینایی

نوع درمانی که دریافت می کنید به عوامل مختلفی مانند اندازه تومور، سن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. انواع اصلی درمان تومورهای مغزی عبارتند از:

عمل جراحی

شیمی درمانی

رادیوتراپی

فامائی نوروجنیک

بیماری های عصبی به مرور زمان باعث زوال مغز و اعصاب می شوند. آنها می توانند شخصیت شما را تغییر دهند و سردرگمی ایجاد کنند. این بیماری ها همچنین می توانند بافت مغز و اعصاب شما را تخریب کنند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند بیماری آلزایمر، ممکن است مرتبط با افزایش سن باشند و به تدریج حافظه و فرآیندهای تفکر را کاهش دهند. سایر بیماری ها مانند بیماری تای ساکس، ژنتیکی هستند و در سنین پایین شروع می شوند. شایع ترین بیماری های عصبی مغز عبارتند از:



بیماری هانتینگتون

ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) یهودی ایل مردا تا لو گریگ

بیماری پارکینسون

انواع زوال عقل

برخی از علائم شایع اختلالات عصبی عبارتند از:

از دست دادن حافظه

فراموش کردن

علاقه مند نیست

نگران

جنبش

از دست دادن صرع



تغییرات خلق و خوی

نوروپاتی باعث آسیب دائمی می شود، بنابراین علائم بیماری افزایش می یابد. علائم جدید نیز می تواند در طول زمان ایجاد شود. هیچ درمانی برای بیماری های عصبی وجود ندارد، اما درمان می تواند کمک کننده باشد. درمان این بیماری ها علائم را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را حفظ می کند. درمان اغلب شامل استفاده از داروها برای کنترل علائم است.

اختلالات فکری و روانی

بیماری روانی یا بیماری روانی گروه بزرگ و متنوعی است که بر نحوه رفتار شما تأثیر می گذارد. برخی از شایع ترین اختلالات مغزی و عصبی که در دسته بیماری های روانی قرار می گیرند عبارتند از:

افسردگی

اضطراب

اختلال دوقطبی

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)



جنون جوانی

علائم اختلالات سلامت روان بسته به بیماری متفاوت است. افراد مختلف می توانند اختلالات روانی مشابهی را به طور بسیار متفاوت تجربه کنند. اگر تغییراتی در رفتار، تفکر یا خلق و خوی خود داشتید با پزشک خود صحبت کنید. دو شکل اصلی درمان اختلالات روانی، دارو درمانی و روان درمانی است. روش های مختلف در شرایط مختلف بهتر عمل می کنند.

افرادی که در معرض شایع ترین بیماری های مغزی و عصبی هستند

اختلالات مغزی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. عوامل خطر برای انواع مختلف اختلالات مغزی متفاوت است. آسیب مغزی در کودکان زیر 4 سال، نوجوانان بین 15 تا 25 سال و بزرگسالان بالای 65 سال شایع تر است. تومورهای مغزی می توانند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهند. سابقه خانوادگی مهم ترین عامل خطر برای بیماری های نوروژنتیک است.

اختلالات روانی بسیار شایع است. در صورت انجام هر یک از موارد زیر ممکن است در خطر ابتلا به بیماری روانی باشید:

سابقه خانوادگی بیماری روانی

تجربیات زندگی زناشویی یا استرس

سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر

ضربه مغزی

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب

در زیر برخی از شایع ترین بیماری های مغزی و عصبی آورده شده است.



دبلیو

صرع یک ​​اختلال عصبی (سیستم عصبی مرکزی) است که در آن سلول های عصبی در مغز آسیب می بینند و باعث رفتار، علائم و احساسات غیرطبیعی از جمله خیره شدن، انقباضات عضلانی، گیجی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری می شود. . بودن

تشنج های غیر صرعی

تشنج تشنج نیست. سوء تغذیه، کمبود ویتامین و مواد معدنی و دیابت در نوزادان و کودکان شایع است. در برخی موارد ممکن است کودک یا کودکی صرع مادرزادی یا اکتسابی داشته باشد، اما خود به خود تعیین می کند و به صرع مبتلا نمی شود. آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر، سکته مغزی یا تومور مغزی یکی از علل شایع عقب ماندگی ذهنی در بزرگسالان است.

میگرن

میگرن یکی از شایع ترین بیماری های مغزی و عصبی است که افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. پیش از این تصور می شد که یک بیماری عصبی ناشی از محدودیت جریان خون در مغز است، تحقیقات اخیر نشان می دهد که میگرن یک وضعیت سیستم عصبی مرکزی است که باعث تغییرات فیزیکی در مغز می شود. سردرد شدید شناخته شده ترین علامت میگرن است، اما میگرن در واقع باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم می شود که می تواند در سراسر بدن ظاهر شود.

سنکوپ

سنکوپ یا غش معمولاً به عنوان از دست دادن موقت هوشیاری شناخته می شود. یکی از دلایل سنکوپ افت ناگهانی اکسیژن در مغز است. دلایل زیادی برای کاهش اکسیژن و خون رسانی به مغز وجود دارد، از جمله فشار خون پایین یا حمله قلبی. سنکوپ خطر مرگ ناگهانی را در فرد افزایش می دهد.



ام اس (MS)

ام اس یکی از شایع ترین بیماری های عصبی است که در آن سیستم ایمنی به غلاف عصبی که از اعصاب محافظت می کند حمله می کند. اغلب اولین علامت ام اس تاری دید در یک چشم است. یکی دیگر از علائم رایج گذرا، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در صورت، بازوها، پاها، پاها و دست ها است. بی خوابی می تواند منجر به مشکلات تعادل یا احساس ضعف در پاها یا گرفتن شود. تحقیقات نشان می دهد که ام اس در اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود و طیف وسیعی از علائم از خفیف تا شدید وجود دارد.

نوروپاتی

یکی از علائم رایج در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، نوروپاتی، گزگز، بی حسی، درد و از دست دادن حس در نتیجه درگیری یا آسیب عصبی است. نوروپاتی محیطی که در خارج از بدن احساس می شود، یک مشکل رایج در دیابت است که به دلیل قند خون بالا ایجاد می شود که در گردش خون و تکانه های عصبی اختلال ایجاد می کند.

ضعف عصبی

هنگامی که یک عصب آسیب می بیند، ممکن است درد عصبی شدید و مزمن به نام نورالژی را تجربه کنید. این زمانی اتفاق می افتد که پوشش محافظ به نام میلین از بین می رود و عصب را در معرض دید قرار می دهد و باعث سوزش یا درد می شود. دو نوع نورالژی گوش و گلو و اعصاب بینی، گردن، صورت، گلو و پشت سر را درگیر می کند. نورالژی پس از هرپس یک نورالژی با تب است که معمولاً پس از یک رویداد لانه گزینی تجربه می شود. با این حال، نورالژی می تواند در سیستم عصبی مرکزی و محیطی، اغلب در نتیجه یک بیماری زمینه ای مانند مولتیپل اسکلروزیس، تنگی، یا دیابت رخ دهد. در سال‌های اخیر، بیماری لایم عامل افزایش علائم نورالژی شده است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن می‌توانند باعث آسیب به سیستم عصبی مرکزی شوند.



پارکینسون

یکی از شایع ترین بیماری های تخریب کننده عصبی بیماری پارکینسون است که یک اختلال عصبی پیش رونده و شدید سیستم عصبی مرکزی است. عوامل خطر اصلی سن و عوامل محیطی هستند. چندین ژن ارثی بیماری پارکینسون شناسایی شده است.



مننژیت

یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب مننژیت است که یک التهاب التهابی مغز و بافت های اطراف مغز است. این التهاب می تواند در نخاع نیز رخ دهد.

آلزایمر، سکته مغزی، اوتیسم و ​​نارساخوانی (اختلال خواندن) شایع ترین بیماری های عصبی هستند.

 

 

مشاهده متن کامل:




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اتاق خبر و آدرس otaghkhabar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com